Hvad koster en hjemmeside?

Hvis du er landet på den her side, så sidder du højst sandsynligt og skal til at starte en ny hjemmeside op. Tillykke! Det er en skidespændende og lærerig proces.

Men – hvis det er første gang du skal til det, så vil det også være lidt af en jungle at finde rundt i. Især prisniveauet, der let kan svinge fra 1.500-200.000 kroner og derover.

Hænger pris og kvalitet sammen på hjemmesider?

Hjemmesider er ikke et af de steder hvor vendingen ”pris og kvalitet” nødvendigvis hører sammen. Du kan sagtens finde et webbureau der prakker dig en hjemmeside til 200.000 kr. på, som der bruges unødvendigt lang tid på at kode fra bunden, og som du i virkeligheden kunne have fået til 10.000 i samme kvalitet i WordPress eller et lignende CMS-system.

Vores egen oplevelse med bureauer

Det er typisk de samme bureauer, som har en timepris på 1.300 kroner, og hvor hele ledelsen kører rundt i Tesla og griner hele vejen til banken. Ja, okay, nu blev det en smule farvet – men jeg har siddet på kundesiden og arbejdet med flere af lige præcis den slags bureauer før. Det var faktisk en af grundene til, at vi startede Startup Media tilbage i sin tid. Fordi vi vidste hvordan den type bureauer pressede priserne unaturligt højt op.

I det følgende vil vi præsentere jer for de forskellige prisniveauer for hjemmesider:

Pris på billig hjemmeside: 1.500-5.000 kr.

Priser på hjemmesider starter typisk ved 1.500 kr. for de allerbilligste. Her får du typisk en forside med lidt tekst og et billede på. For en erfaren webdesigner tager det ikke mange timer at sætte op, men man ender typisk også med en identitetsløs hjemmeside, der agerer visitkort, og som dine kunder aldrig finder frem til, medmindre de kender URL’en.

Man skal være opmærksom på, at der ved disse typer sider sjældent er integreret basis sikkerhedsfunktionalitet som SSL-certifikat, GDPR-compliance via cookiewidget eller lignende. Lige i dette tilfælde – ja, der hænger pris og kvalitet ofte meget godt sammen.

Overvej at bruge de få tusind kroner ekstra og få styr på de helt basisting, og få det lavet ved en webdesigner med kompetencerne i orden – det vil du takke dig selv for i længden.

Pris på mellemleje hjemmeside: 5.000-30.000 kroner

Allerede i dette prisleje, skal du begynde at blive opmærksom. Der findes mange derude, som tilbyder indholdet af en ”billig” hjemmeside, men pakker det ind i at være noget, der er meget dyrere, end det egentlig burde være.

En typisk hjemmeside på 5 sider med den klassiske ”forside”, ”ydelser”, ”om os”, ”galleri” og ”kontakt”-opsætning, hvor kunden leverer billeder, tekst og en klar instruktion kan typisk klares for 6-12.000 kr. i WordPress. Derfra stiger prisen i takt med øget funktionalitet (fx login-funktionalitet, webshop, blog osv.), antallet af sider, sprogversioneringer, osv.

Pris på dyre hjemmesider: 30.000 kr.+

Hvis I modtager et tilbud på en hjemmeside på 30.000 kroner eller derover, så skal I virkelig være opmærksomme. Medmindre I er ved at bygge et dynamisk oplevelses-site der skal kodes fra bunden af, så er det rigtig mange penge for en hjemmeside, og værd at dobbelttjekke om prisen nu også kan være rigtig.

Alligevel har jeg haft flere kunder, der er kommet direkte fra et stort bureau i København eller Aarhus, med et tilbud på en hjemmeside til 80.000 kroner, som jeg har kunnet klare for en fjerdedel eller mindre. Ikke fordi mine priser er latterligt lave. Bureaupriserne er tit bare kunstigt skruet helt i vejret.  

Der er typisk to ting, der kan afgøre om din hjemmesides pris:

  1. Hvis din hjemmeside har usandsynligt meget indhold. Jeg blev for nylig bedt om at komme med et tilbud på en webshop, der skulle have +100 produkter og versioneres til 5 forskellige sprog. Det tilbud løb over de 25.000 af den simple grund, at det ville tage vanvittigt mange mandetimer at sidde og oprette.
  2. Hvis din hjemmeside skal kunne noget, som skal kodes fra bunden. Jamen hey – det kan da sagtens være, at du er ved at bygge det nye Facebook! Hvis hjemmesiden skal kunne noget, som er udover basis funktionalitet for en hjemmeside, eller noget der ikke findes et plugin for i WordPress allerede, jamen så skal det jo bygges af en programmør / webudvikler. Og dét tager tid. Riiigtig lang tid. Og så kan det sagtens være, at det løber op over de 25.000 kroner og måske nærmere ligger på de 100.000 kroner.

Hvordan ved jeg, om prisen er rigtig?

Mine kunders hjemmesider lander typisk på 10.000-15.000 kroner, hvis de selv leverer tekst og billeder til siden – men jeg har også lavet markant billigere og markant dyrere hjemmesider. Hvis du skal have en hjemmeside i denne prisklasse, så sørg altid for at få et fuldstændig udspecificeret tilbud og sammenlign med andre. Jeg tager meget gerne et gratis kig på det for jer, hvis I står med et tilbud, der giver jer samme følelse af ”hvad fanden kigger jeg på”, som jeg får, når automekanikeren giver mig et tilbud. Så kan I sikre jer, at der ikke er nogen, der tager fusen på jer.

De fire afgørende faktorer der påvirker hjemmesidens pris:

Webdesignerens…
… uddannelsesmæssige niveau

… tekniske niveau

… kommunikationsstrategiske niveau

Funktionalitet på sitet, fx,

– Webshop

– Blog

– Login / medlemsfunktion

– Antal sider

Design på hjemmeside

– Skabelon eller 100% skræddersyet

– Skal der laves logo til

– Skal der laves visuel identitet fra bunden

Indhold på siden

– Skriver du selv tekst?

– Leverer du selv billeder?

– Leverer du selv video?