Den første uge som selvstændig

Teksten er skrevet tilbage i Startup Medias spæde begyndelse tilbage i 2020.

Jeg har vitterligt ikke forladt vores lejlighed i en uge. Førerbunkeren / kontoret / gæsteværelset i vores lejlighed er begyndt at få en ret sær dunst, umiddelbart identificeret som en kombineret angstsved- og kaffearoma. Jeg har gennemført et online kundemøde uden bukser på (aftalen blev endda lukket, men jeg tror ikke, at det hang sammen med min mangelfulde beklædning).

Den første uge som ægte selvstændig er gået.

Bevares, vi har haft Startup Media siden slutningen af august, men det er først tilbage i november, at jeg tog beslutningen om at stoppe ved Smukfest som kommunikationskoordinator og her fra 1. januar har jeg så været helt ægte på egen hånd. Ingen fast løn, der tikker ind i slutningen af måneden. Ingen sygesikringer eller pensionsforsikringer. Ingen kolleger eller chef, man lige kan spørge til råds, hvis man er i tvivl om det ene eller det andet.

Angstprovokerende? Very much. Frisættende, spændende og rigtig følelse i maven? VERY, very much.

Så, all in all, hvordan er det gået?

Fantastisk. Intet mindre.

Men det har jo også til dels at gøre med, at jeg har haft god tid til at forberede hvordan hele den første måned som selvstændig skulle udfolde sig. Masser af møder og potentielle leads i kalenderen. Forberedelsestiden har været fuldstændig uundværlig og mit bedste tip til alle der måtte gå og overveje at blive selvstændig må være, at bruge godt med tid på at få styr på sit shit, inden man gør sig afhængig af det.

Det er meget specielt, at det, der indtil nu har været hobby, skal til at være levebrød. Man kan ikke lige gemme sig bag det mere. Man skal være mere end bare normalt stolt over det, man har bakset sammen, og det kræver at man altid sætter sin egen forretning først.

Jeg har simpelt sat tilbagevendende aftaler i min kalender med mig selv (det lyder mere sørgeligt, end det er) med opgaver jeg skal lave for ikke at komme til at glemme min egen virksomhed i strømmen af kunder. Jeg har for eksempel ”Administrativ Onsdag” hvor jeg starter dagen med at bogføre og ”Forretnings Fredag” hvor Mille og jeg jammer lidt på forretningsudvikling og nye tiltag.

Det her er fandeme fedt:

På den rigtig fede side, så har jeg på min første uge lukket ordrer nok til, at det hele hænger sammen. Rigtig godt endda. Også for de næste par måneder. Det er sgu for vildt.

Jeg er kommet ind i et flow, hvor jeg vitterligt lærer noget nyt hver eneste dag. Det er nødvendigt, når der er så mange ting omkring det at starte virksomhed op, der bare kræver, at man sætter tid af til at lære det. Men de opgaver jeg løser for mine kunder kræver også, at jeg lærer nyt om de programmer fra fx Adobe, som jeg ellers har begået mig i, i rigtig, rigtig mange år.

Det her er knap så fedt:

Jeg kan ligge søvnløs over mit regnskab.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg tjener nok til at få tingene til at løbe rundt – og også en god portion oveni. Men jeg har for længst opgivet at bruge mere energi på at sætte mig ind i regnskabs- og skatteregler – jeg vil bruge tid på det, jeg er god til, og det er ikke noget så stenet som regnskab. Men gode revisorer hænger sgu ikke på træerne. Jeg har været til møde med tre af dem nu, og de har ikke kunne forklare mig noget, som har givet mig tiltro til dem. Argh!