Jeg har nok egentlig altid tænkt, at alle virksomheder kunne have gavn af at være på sociale medier. Men efter at have arbejdet med et hav af virksomheder i opstarten de sidste par år, er jeg ikke helt så overbevist længere.
Jeg møder rigtig mange spændende mennesker hver eneste uge. Iværksættere med de vildeste idéer og masser af spændende historier, der sagtens kunne drive deres sociale medier.
Men jeg møder også rigtig mange af de selv samme mennesker, der på ingen måde har de ressourcer, der skal til for at drive et kommunikativt netværk som de sociale medier er.
Det kan være mangel på timer i døgnet, manglende kommunikativ kultur i virksomheden eller bare en generel manglende viden om, hvordan man kan fortælle spændende historier fra dag til dag.
Viden kan man altid få – og en virksomhedskultur kan ændres. Man kan ikke få flere timer i døgnet, men man kan allokere ressourcer til at kommunikere. Men det bliver så på bekostning af timer, der ellers kunne gå til at drive forretningen. Så hvor går den gyldne skillelinje?
Én ting er sikkert: Verden har IKKE brug for flere aktivitets- og indholdsløse Facebook- og Instagram-sider eller halvhjertede Tiktok-profiler.
Din virksomhed skal ikke på de sociale medier, medmindre den har et formål med det og en klar plan for, hvordan den kan levere relevant indhold til sine følgere.
Dermed ikke sagt at man nødvendigvis skal have en 20 sider lang indholdsstrategi med et hav af KPI’er, en defineret tone of voice og en helt komplet målgruppeanalyse.
Du kan sagtens klare dig med meget mindre: Mange folk har et helt naturligt talent for at kommunikere til og med andre folk på sociale medier. Hvis ikke det falder dig naturligt, bør du dog overveje at gå lidt mere strategisk til værks, så du netop ikke risikere at kommunikere formålsløst.
Det kan også sagtens være, at I skal være på de sociale medier, men bare ikke dem alle sammen: Hvis du er en B2B-virksomhed, så overvej om du kan nøjes med at levere relevant indhold på LinkedIn frem for at skulle være tilgængelig på både LinkedIn, Tiktok og Instagram.
Når jeg nu en gang imellem er begyndt at bede mine kunder om at genoverveje deres engagement på de sociale medier, er jeg ofte blevet mødt af en stor undren: Der er mange, der tror, at sociale medier er svaret på alle deres (udefinerede) problemer. At det er der, de skal finde deres kunder og sælge til kunderne.
Og det kan også sagtens være rigtigt – men det er også ofte de samme personer, der aldrig har overvejet at kigge på de tusinde andre kommunikations-indgangsvinkler der kan være: E-mail marketing, blogging, podcast, betalt digital marketing i alle dens former og farver, info-skærme, lokal presse und so weiter, und so weiter.
Nå, men for lige at samle op, så kommer der lige en tjekliste til, hvornår du IKKE skal være på sociale medier med din virksomhed:
- Hvis du ikke gider eller magter at sætte dig ind i, hvordan man gør. Det er en helt legal grund: Hvis ikke du gider bruge tid på det, så kommer der sjældent noget særlig godt indhold ud af det alligevel. Overvej dog, om du kan få andre til at kommunikere på virksomhedens vegne: En kollega, en studentermedhjælper e.l.
- Hvis det ikke kan bidrage til virksomheden. I sidste ende handler det jo også om kroner og øre – og kan du ikke sandsynliggøre, at din tilstedeværelse på sociale medier bidrager på bundlinjen, så giver det måske ikke mening at sætte alle dine ressourcer i det. Og nu skal det ikke forstås 100% som kroner og øre – det drejer sig selvfølgelig også som netværk, vidensdeling, kundeservice og meget andet.
- Hvis man ikke har noget at sige. Der findes mange virksomheder, som kører fantastisk rundt uden at skulle kommunikere andet end et årsregnskab. Og så er det bestemt ikke nødvendigt at være på de sociale medier.