Tone of voice: de 11 slags stemmer, som alle tekster gør brug af

Tal ordentligt!

Men hvordan?

Ved at kende de mest typiske stemmer, som etablerede virksomheder har succes med!

Disse stemmer, som vi kommunikatører kalder for ‘tonaliteter’, kan hjælpe dig med at få en klar og konsekvent måde at fortælle dine budskaber på til verden.

Jeg skal være helt ærlig: guldkornene her er fra en lektion fra min uddannelse. Jeg har tyvstjålet dem. De er simpelthen for god til ikke at dele videre!

Her er de 11 mest typisk brugte tonaliteter på global plan!

Et overblik

Det er ikke forbudt at bruge flere forskellige stemmer i sin virksomhed. Dog, uanset om din virksomhed har plads til spas eller kun er for alvorlige mænd i slips, så kan det være smart at begrænse sig til bare én af disse grupper.

Lad os se på tonaliteterne hver for sig:

Neutralizer – sig det, så du ikke gør nogen fortræd

En formel, forretningsmæssig og naturlig stemme. Neutralizeren forsøger på ikke at være en personlig afsender. 

Eksempel på neutralizer-tonen:

Straight talker – sig det, som det er

Komikernes klassiske tonalitet, right? Du kan sagtens se hvad tonen her handler om. Men lad nu være med at gøre grin af modtagerne – det bliver de kede af.

Eksempel på straight talker-tonen:

Simplifier – sig det, så man fatter det

1.000 ord er for meget. Gør det simpelt.

Eksempel på simplifier-tonen:

Purposeful – sig det, så man bliver inspireret

Pointér dét, som du inderst inde ved at du bidrager med til vores planet. Det gør en stor forskel for din evne til at overtale. Hvis du ikke passer på, vil du komme til at lyde selvfed.

Eksempel på purposeful-tonen:

Warm friend – sig det, så det er personligt

Jeg er sikker på at du nok skal finde frem til den rigtige tone, min ven. Må jeg ha lov til at foreslå den her? Hvis du gør, så undgå de smarte og ord og brug meget hellere masser af hverdagsord.

Eksempel på warm friend-tonen:

Sensualist – sig det, så man kan se/dufte/høre osv.

Det vækker sanserne, som en mumie der vækkes fra sin dybe søvn. Vær tro til de dyriske sanser, der gør os til mennesker og se hvad man kan opnå med det. Sno dig udenom et banalt sprog.

Eksempel på sensualt-tonen:

Storyteller – sig det, så det er eventyrligt

Nogle toner er i parantes, da de faktisk ikke helt er toner, men fortællertyper. De er nu gode alligevel.

Året er 2023, og tonaliteterne er i krig om at dominere virksomhedernes stemmer. Blandt dem alle skinner storytelleren igennem, der forvandler stemmen til selveste ridder lykke. Plaprer du løs om uinteressante ting, så ender du ikke med at få det halve kongerige.

Eksempel på storyreller-tonen:

Impersonator – sig det, så man tror det er en anden

At vælge impersonator eller ikke at vælge impersonator, det er spørgsmålet. Trods fordelene både er spøg og snilde, beder jeg eder om at give agt ved denne tonalitet. Thi pointen bliver tabt hvis værket er en pastiche (ligesom det her, jeg kunne bare ikke lade være)!

Eksempel på impersonator-tonen:

Energizer – sig det, så der er gang i den

Se nu her. Her er den helt perfekte tonalitet til dig, som er klar til at råbe højt og tydeligt om sit budskab. Det bliver ikke bedre! Det kan godt godt komme til at løbe løbsk, hvis du er alt for energisk!!!!

Eksempel på energizer-tonen:

Firestarter – sig det, så det provokerer

Det er kraftedeme kun idioter, der ikke bruger firestarter-tonen. Hører du mig?!

Det er provokerende. Det er pissegodt. Vælg firestarter, men vælg ikke at ‘go full retard’ og være sindssygt træls at høre på.

Eksempel på firestarter-tonen:

Playful child – sig det, så det indre barn vækkes

Jubii! Endelig en tone, som ikke er mega nederen 😄 Børn er børn, teenagere er store børn og voksne er de helt store børn – så lad os bare tale med det indre barn. Men husk at det, du skriver, skal være underholdende at læse! Det skal ikke være kedeligt voksensprog…

Eksempel på playful child-tonen:

That’s it! Prøv at lege med tonerne, og se hvad der virker for dig og dit publikum.

Tak, fordi du læste med!