Det kan være noget bøvl at sætte en hjemmeside op!
Da jeg startede som praktikant ved Startup Media havde jeg ingen erfaring med hverken webdesign eller cyber-sikkerhed.
Nu, efter 5 måneders nørderi, har jeg dog fået ret godt styr på det.
Når vi laver en hjemmeside for en kunde, lader vi dem selv bestemme hvor meget de vil gøre ud af vores ekstra ydelser såsom backup, SSL og Google My Business.
Næsten alle vælger at inkludere hvad vi efterhånden bare kalder for ‘de typiske tilkøb’, hvilket inkluderer:
✓ Oprettelse og opsætning af et SSL-certifikat, ✓ GDPR compliant cookie-widget, ✓ et backupmodul til hele hjemmesiden, ✓ Google My Business, ✓ Google Search Console, ✓ Google Analytics.
Men hvad gør de ting egentlig helt lavpraktisk?
Jeg vil give dig det helt skarpe overblik lige her! Lad os starte med…
Hvad er et SSL-certifikat?
Du har måske oplevet at møde denne ‘usikker forbindelse’-advarsel, når du besøger en hjemmeside:
Og ved URL-feltet…
Ikke særlig fedt – det skræmmer næsten alle og enhver væk fra din hjemmeside.
Årsagen er simpelthen, at du ikke har et SSL-certifikat forbundet til din hjemmesides adresse.
Uden det kan selv de mest inkompetente hackere få fat i både dine og de besøgendes data meget let – og tro mig, hackerne går bestemt også efter din virksomhed, selvom den måske er lille.
Hvis din hjemmeside eller webshop håndterer personlige oplysninger, såsom emails eller betalingsinformationer, er et SSL-certifikat derfor et must have. Det krypterer nemlig dine besøgendes data, så hackere ikke kan snuppe det.
Opsætningen af SSL-certifikatet er en engangsydelse, og det behøves ikke fornyes over tid.
Hvad er et backupmodul?
Hvis din hjemmeside bliver kapret af hackere, eller et plugin crasher hele dit website, er et backupmodul din bedste ven.
Mens din udbyder nemlig kan hjælpe dig med at generobre din hjemmesides adresse fra de digitale pirater, er der ikke altid den samme garanti ift. indholdet på hjemmesiden. Backupmodulet er dit sikkerhedsnet mod dette scenarie.
Backupmodulet er også en engangsydelse. Tilkøber du det, laver min kære chef, Michael, et backup af din hjemmeside hvert 14. dag. Hele siden bliver kopieret, og bliver lagt sikkert på et drev – klar til at blive hevet frem hvis du bliver hacket, kommer til at slette noget eller bare vil tage et kig.
Hvad er en cookie-widget?
Så snart du indsamler oplysninger om dine besøgende, er du ifølge EU-lovgivning påkrævet at have en cookie-widget installeret. Så deeet…
Helt specifikt skal de besøgende give direkte samtykke til, at du opbevarer deres emails, data til Google Analytics osv. – og det er netop hvad cookie-widget’en hjælper dig med.
Det er den lille, irriterende (men lovpligtige) boks, som dukker op når du besøger en hjemmeside for første gang.
Udover selve cookie-widget’en får du også en cookiedeklaration, der automatisk opdaterer sig selv en gang i måneden, og viser evt. nye cookies der er installeret på dit site.
Ligesom de andre ydelser er opsætningen af cookie-widget’en også en engangsydelse.
Hvad er Google Analytics?
Hvis du ønsker at kunne se med lethed, hvad der fungerer godt og knapt så godt på din hjemmeside, er Google Analytics et vildt fedt redskab.
Denne funktion tillader dig at holde øje med næsten alt på din hjemmeside, fx. hvilke undersider er mest de besøgte, hvor lang tid folk er på hver underside og hvor mange besøgende du får pr. dag.
Personligt bruger jeg selv funktionen til lynhurtigt at skabe overblik over hvor Startupmedia.dk kan optimeres.
Hvad er Google Search Console og Google My Business?
Du kender sikkert allerede Google My Business (nu også kaldet Google Business Profile), måske bare uden at vide det. Det er nemlig, når Google viser virksomheden, du søger på – til højre på siden:
Folk vil kunne finde dig før de endda går ind på din side med Google My Business. Værktøjet viser nemlig alle dine relevante oplysninger til højre på siden, når folk søger på din forretning.
Ligesom Google My Business hjælper Google Search Console dig på samme måde med at fremhæve din forretning på Google. Google Search Console er et værktøj der hjælper dig med at indeksere dit site fodre Google med information om dit sitemap m.m.
Værktøjet her gør, at du kan lære Google din forretning bedre at kende, så din hjemmeside har større chance for at dukke op allerøverst på siden (dog stadig under sponsorerede sider, hvis søgeordet er bredt – because money).
Opsummering
Okay, så hvad får man ud af de ‘typiske tilkøb’ som helhed?
Kort sagt, så bliver din hjemmeside mere sikker, lettere at forbedre og lettere for folk at finde på nettet.
Den samlede pris for SSL, cookie-widget, backup og Google-funktionerne er 3.499 kr. ex moms – og jeg kan som ulønnet praktikant for biksen her sige, at det nok ikke kan findes billigere.
Kan du selv sætte de her ting op?
JA, det kan du bestemt – og der findes også et hav af guides til det online. Så har man en smule teknisk snilde, så kan man læse sig til det meste. Men det tager tid at sætte sig ind i – og pludselig har man brugt 25 timer på at researche og lære om, hvordan man sætter det op, frem for at bruge 25 timer på at tjene penge på sin forretning.
Hvis du er nysgerrig på, hvad en hjemmeside samlet ville koste ved Startup Media, så tag en glukker her. Ellers, så har vi også en prisberegner, som sender et ret godt estimat direkte til din mail.
Tak som altid, fordi du læste med. Jeg håber, at min tekst hjælper dig godt på din digitale vej!